Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta!








KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki idősebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERTŐZŐDNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy sűrűségben) belélegezni. Fertőzött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az élő gazdaszervezetbe való bejutás elősegítésével. Nyálkahártyán nem szárad ki, a koronáján lévő tüskék  segítségével megtapad, majd hasítja az  élő sejt falát, így már bejut a gazdaszervezetbe. Itt a gazdasejtet a fertőző RNS fehérjéje termelésére kényszerítve az immunrendszert gyengíti le és így tovább szaporítja  magát.
Zárt helyeket nagy ívben kerülni!!! Repülőgépeken utazó és már megfertőződött emberek hordozták szerte szét a világba, még a kis óceáni szigetekre is így jutott el igen gyorsan a vírus! Hajókon (katonai anyahajókon, luxus tengerjárókon) is volt fertőződés.
Egyénileg az IMMUNRENDSZER megfelelő állapotban tartásával lehet a legjobbat tenni a fertőzés megelőzésének az érdekében. Az önkéntes elzárkózás (bezárkózás otthon karantén jelleggel) egyénileg a fertőzés kizárásában  segít (!!!), ezzel  a vírus továbbterjedésének a megállításában is fő szerepet kapna.

A SARS-CoV-2 KORONAVÍRUS KIZÁRÓLAG CSEPPFERTŐZÉSSEL TERJED, max két-három órát bír ki a szabad levegőn (gazdaszervezeten kívül), de az újabb kutatások szerint műanyag és fém felületeken ennél tovább, ezért a CSEPPFERTŐZÉS KIZÁRÁSA az üdvözítő megoldás. Ez vonatkozik a sima influenzára is. A koronavírus továbbfertőzési rátája 2.2-2.3, a sima influenzáé 1.2-1.3. A mostani COVID-19 pandémia (világjárvány) lecsengéséhez is 1 körüli értéket kell elérni egy adott fertőzött területen.
Az emberekben történő szaporodása óta átalakulásokon megy át, először csak kisebb mértékben, mostanára már mutálódik is. (2020.04.17.) Franciaország ÉK-i részén már ez utóbbi törzs okozott tömeges fertőzést.


A vírus: nem él, többféle fehérje alkotja - nanoméretű - és viszonylag sérülékeny. Kizárólag gazdaszervezettel tud szaporodni. A vírusra - mert nem él - nincs gyógyszer. Valamikor lesz vakcina (kb. egy év múlva), de ez a gazdaszervezetek bizonyos fokú ellenálló képességét fogja kialakítani.
Csak a számára ideális helyen szaporodik egy gazdaszervezet segítségével.


A SARS-CoV-2 koronavírus 3D modellje (és jobb oldalon a keresztmetszete), amely a vírus alkotóelemeit (kívül és belül) mutatja. A négy felszíni fehérje: E, S, M és HE jellel jelölve. Az S jelű glikoprotein okozza a koronaszerű megjelenést, amelyről e vírust is elnevezték.

Az alapos szappanos kézmosás meleg vízzel nagy ellensége a vírus külső részének (burokjának).
Az alkohol is bontja, de csak töményen, minimum 65 %-os koncentrációban! Ilyet nem lehet meginni, ezért ne is próbálkozzon senki a belső fertőtlenítéssel! Az alkoholos kézfertőtlenítők igazolt gyártóktól 75-77 %-os koncentrációban készülnek. Az ózonnal történő fertőtlenítéssel tessék vigyázni, mert az ózon önmagában is erősen mérgező, bőven van várakozási idő az ózonkezelés után.

Egyéb tárgyak, felületek fertőtlenítéséhez a klór tartalmú tisztítószerek mellett az UV fény is segít (ilyen a napfény is), de mivel nem lehet mindent kicipelni a szabadba a napfényre, ezért UV lámpa, UV fénycső is alkalmazható (minimum 20 percet kell használni).

- A C és D vitamin nagyban segít az IMMUNRENDSZERNEK, de pl. az aszkorbinsav nem. A szervezetnek természetesen szüksége van az összes vitaminra, ami nélkülözhetetlen az egészség fenntartásában.
- C vitamin: természetes forrásokból és nem vegyszeresen! Mivel vízben oldódó, ezért egyszerre kis mennyiségű, de egész napra több alkalommal egyenletesen elosztottan célszerű a szervezetünkbe juttatni.
Források (nem tartalom nagyság szerinti a sorrend): friss zöldségek, vöröshagyma, lilahagyma, póréhagyma, savanyú káposzta, édes káposztával töltött ecetes paprika, narancs, mandarin, őrölt piros paprika, fekete áfonya, cékla.
- A kapszaicin tartalmú nyers paprikák a szervezeten belül kiváló fertőtlenítő hatással bírnak! Persze ezek  és a savanyított erős paprikák (gyufa-, cseresznye paprikák) nagy mennyiségű fogyasztásától érdemes óvakodni, mert esetleg nem kívánt hasmenést is okoznak.
- D vitamin: a napfény a legjobb D vitamin forrás!
- A stressz rendkívül immunrendszer gyengítő!
- Korosztálytól függően a betegség lefolyásának a súlyossága: a gyermekek és a fiatalok kevésbé veszélyeztetettek, de potenciális vírushordozók lehetnek! 20-65 éves kor között fokozódik a kockázat, 65 év felett meg nagyon megnő. A krónikus betegek minden korosztályban fokozottan veszélyeztetettek!
- Koronavírussal fertőződött egyén hatósági házi karanténba zárása, a később esetleg kialakuló magas láz (paracetamol alapú szerek javasoltak lázcsillapításra), egyéb komoly légzőszervi (TELJES kétoldali tüdő gyulladás) tünetek miatti kórházi intenzív terápiás ellátása az esetek legalább 20 %-n a kezelési folyamat része. Súlyos esetekben MOF szindróma (többszervi elégtelenség) is kialakulhat. Egészséges fiataloknál sajnos a stroke kockázata is fennáll. A terjedési és halálozási adatok a világban jelenleg területenként erősen szórnak, a területi eloszlás ITT  követhető nyomon egyéb adatokkal együtt (naponta akár többször is frissül).
- A hazai vírushelyzet területi adatai ITT követhetők nyomon és naponta reggel frissül.
 -A vírusfertőzésen átesett és gyógyult emberek más-más fokozatú visszamaradott állapotromlást mutatnak. Valószínűleg a szervezetükbe egyszerre bejutott vírusszám és az immunrendszerük állapota és válasza alapján történt mindez, a kezelés hatásossága is fontos tényező. Olyan ember is van, aki semmiféle tünetet nem mutat, és közben átesett a fertőzésen, egyben immunitást is szerzett a SARS-CoV-2 vírus ellen. Jó hír, hogy a már kórházi kezelés alatt álló SARS-CoV-2 vírussal fertőzötteknek  két fajta kezelési gyógyszer is rendelkezésre áll már (2020.05.13.).
A 2020 év eleji terjedés után őszre újabb hullám várható, ami a mostaninál még bonyolultabb lesz.


Tájékoztatás I.: az már biztos, hogy ez a koronavírus (is) denevérekből származik, de az emberre vagy  mutálódottan  - vagy nem... - került át egy köztes állat segítségével.
Tájékoztatás II.: nagymacskákban - 3 tigris, három oroszlán - mutatták ki a mostani koronavírust egy már március elején bezárt állatkertben New Yorkban (a gondozótól kapták el...). Koronavírussal fertőződött egyén ne érintkezzen a kedvenc háziállatával vagy háziállataival se!

Tájékoztatás III.: pár éve, amikor az életmentés egy hete után a még mindig gyenge EMBERRŐL már úgy nyilatkozott egy tüdőgyógyintézeten az intenzív osztály főorvosa, hogy jobb lesz, ha a további utógondozást már otthoni környezetben végzi a hozzátartozó, mert ezen kórház sima osztályán nincs esélye a felépülésre és a túlélésre...
... és egy bátorító kézszorítással engedte útjára a hozzátartozót, akkor Ő sem gondolt arra, hogy most már az 5. éves kontrollra fog megjelenni nála az az EMBER ...
Ez a Tájékoztatás III. a budapesti Keleti pályaudvar előtti aluljáróban letáborozó külföldiek között a fontos dolga miatt arra járó EMBER története, aki 2015 nyarán kapta el az akkori fertőzést. Ettől akkor is és később is sok ember halt meg (százas nagyságrendben) Magyarországon (is), de nem lett világjárvány.
- -
Mert az élet szép...
a. - 6 évig fejlesztették (profi kórház és profi cég) a felületek fertőtlenítésére alkalmas eszközt. Alul láthatóak a videók. Vuhanban is sikerrel alkalmazták... http://www.uvd-robots.com/news-room/page/2/

b. - Belső terek levegőjének fertőtlenítésére alkalmas a Németországban kifejlesztett technológia alapján működő légmosó gép. Speciális aerodinamikai kutatások alapján készült az ipari célra alkalmas berendezés, vizes technológiával ötvözve. Egyéb szűrőt nem tartalmaz a készülék. A vírusok, baktériumok 99.99 %-át kiszűri a levegőből, erre tanúsítvánnyal  rendelkezik. Óránként 2.5 köbméter levegő átmosására képes egy db készülék, a kórházakban most nagy segítséget tett és tesz a világban. Mentőautók belső légterének gyors fertőtlenítésére is kiváló. Létezik nem ipari felhasználásra készült felülettisztításra alkalmas egyszerűbb kézi kivitel is belőle.
- -
A veszélyhelyzetről szóló Kormányrendelet: 45/2020. (III. 16.) Korm. rend.
A kijárási korlátozásról szóló Kormányrendelet: 71/2020. (III. 27.) Korm. r.  és 
a  meghosszabításáról: 95/2020 (IV.9.) Korm. rend.
Az önkormányzatokat hétvégekre felhatalmazó Kormányrendelet: 148/2020. (IV.23.) Korm. r.
A május elsejére, a május 04. 0 órától érvényes 167/2020,168/2020,169/2020 (IV.30.) Kormányrendeletek: Magyar Közlöny 2020. 96. szám
A május 18. 0 órától érvényes 207/2020 (V.15) Kormányrendelet: Magyar Közlöny 2020. 111. szám
- -
A VESZÉLYHELYZET kihirdetése utáni időpontokra:
- a COVID-19 pandémia miatt kiadott rendeletek között szerepel az időszakos műszaki vizsgára kötelezett járművek adatainak (okmányok, elektronikus adatok) időponthoz kötött lejáratának érvénytelenítése, azaz a VESZÉLYHELYZET feloldásának a kihirdetés napja utáni 15. napig való meghosszabbítása lép érvénybe. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ebben az időszakban a forgalomban tartási követelményeknek MŰSZAKILAG nem megfelelő járművel lehet közlekedni, ellenkezőleg: a közúti ellenőrzés alkalmával az életveszélyes műszaki állapotú (fék-, kormányszerkezet-, futómű hibás, kopott vagy nem megfelelő gumiabroncsok) járművet azonnal kitiltják a hatósági szervek a forgalomból!

- a lejáró jogosítványok: szintén a VESZÉLYHELYZET feloldásának a kihirdetése utáni 15. napig érvényesek!

- -
Időjárás változás: erős mediterrán jeleket mutat Európa középső és északi részén az időjárás. Februárban 12-18 °C-os tavaszi hőmérséklet is volt! Az emberi szervezetet erősen megviseli a napi hőingadozás! Mennydörgés-villámlás február 11-én hajnalban! Március elején és közepén is volt már 20 °C is délután! Március 22-én visszatért a tél..., egy hétre...

A nagyerejű szél a nagy felülettel rendelkező autókat, teherautókat, kamionokat is simán felborítja! Lassítás, ellenkormányzás!
- -
Hiába tiltott az autópályákon a leállósávon való tartós haladás, rengetegen fittyet hányva a szabályra, ott száguldoznak ...
Javaslat: akinek van fedélzeti kamerája és ilyet (vagy bármi egyéb kirívó szabálysértést) rögzített, utólag is nyugodtan tájékoztassa a hatóságot az esetről (esetekről).

Egyéb aljas manővereket végrehajtó járművek egyedi azonosítója alapján mi néha bizony azonnal értesíteni szoktuk a 112 segítségével az illetékes r.kap-ot, mert csak-csak csökkenteni kéne a potenciális halálgyárosok, nyomorékképzők számát.

- -
A VÉDA rendszer kamerái élesítve lettek a biztonsági öv használatának az ellenőrzésére is. Vezető, nagykorú utas: mindegyik foglalt ülésen a használója külön-külön felel az öv becsatolásáért (2019.06.12.). Kiskorú személy szabályos övhasználatáért a járművezető felel! Fentiek alapján az objektív felelősség az övhasználatra nem vonatkozik.
- -
Nagy viharok - nagy esők - aquaplaning veszély!!!
- -
Automata fékező rendszerrel szerelt járműveket lehet csak értékesíteni pár év múlva az EU területén. A rendszer a ráfutásos balesetek megelőzésére alkalmas, mivel az elbambuló járművezető helyett automatikusan lefékezi a kocsit, ha az előtte álló vagy mozgó akadály a haladási sebességgel nincs összhangban.
- -

Halálos baleseteket okozók:
- úgy is hozzá lehet persze állni a kérdéskörhöz, hogy az ilyen jármű vezetők mostanában már nem fogják veszélyeztetni a többieket, és sok-sok ártatlan ember meg fog menekülni az  őrültektől!
- -
Itthon a MABISZ közreműködésével egy okostelefonokra fejlesztett appal próbálják meg kiváltani a hagyományos kék-sárga kárbejelentőt. Egy készülékről is lehet a két félnek "jelenteni". Többes kárnál többszörös pár-pár kitöltés szükséges. Külföldi jelzésű gépjárművel történt eseménynél maradt az euro kárbejelentő (kék-sárga) használata, mostanra ennek elhagyása is lehetővé vált.
Mi 27 éve
azon munkálkodunk, hogy ne történjenek balesetek, sem mi, sem az ügyfeleink nem is részesei ilyeneknek, úgyhogy sajnáljuk, hogy ilyet kell írnunk: technikai fejlesztés ide, technikai fejlesztés oda, ha nincs káresemény, nincs mit bejelenteni....
- -
Tesztüzemben működött a BM járműlekérdező rendszere 2019. január elejétől, akkor jól látszott a tesztüzem. Március elejére  már egészen jól kezelhető a rendszer, a biztosítói pontnál néha az jelenik meg, hogy az adatok nem elérhetőek. Mivel ez az adat 2019.01.01-től lett feltöltve, ezért ez nem akkora hiba már.
Megint csak elmondjuk: ha egy jármű teljes előélete ismert, akkor ott nincs átverés, sumákolás, óra visszacsavarás, stb, ezért egy használt jármű megvétele előtt alaposan járd körbe a bizonyítékokat! Ja, és ami jó, az nem olcsó...
- -

KGFB - Érvényesítés/hosszabbítás után a biztosító társaságok közül némelyik az elektronikus kapcsolattartást választóknak nem küldi ki a nemzetközi biztosítási kártyát, hanem az így megküldött e-dokumentum ZÖLD papírra való kinyomtatását kérik!!! 2018.11.06.
- -

Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás erős fényjelenséggel párosul, az azt követő mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége levegőben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt idő másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelítő eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a jármű ajtajainak a közepéig érő sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, főleg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszerű robbanómotoros járműveknél a vízszint-határ: a levegőszűrő beszívó nyílásának az alja.

- -
A gumiabroncsok is nehezen viselik a meleget. Az UV sugárzás sem élettartam növelő. A légnyomást ilyenkor elég nehéz jól eltalálni, mert azt hidegen kellene (környezeti hőmérsékleten indulás előtt) beállítani. Az autósok többsége a benzinkutaknál szokta elvégezni vagy elvégeztetni az ellenőrzést. Ekkor már üzemi hőfokon lévő gumival érkezik a helyszínre a kocsi és a mért értékek nem valósak - az alap gyári adatokhoz képest - már. Ilyenkor az a szabály, hogy 2-3 tizeddel magasabb értékre kell beállítani a gyár által megadott - hideg állapotra vonatkozó - adatokhoz képest. A légnyomásmérőt kezelő segéderőre ne hallgasson, főleg ne engedje leengedni a légnyomást a gumikból. Hölgyek által használt autókon található gumiabroncsokon rendszeresen lehet látni az alacsony légnyomással történt autózás következményeit.
A gumiabroncsok minősége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördülő ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lévő feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztelő" sem írta le.

- -
A klíma használata, ha még nem vagy már nem vagy éppen nem nyár van.
Télen és a változékony tavaszi - őszi időszakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járműben lévő érzékelő 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehetőségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki fűtött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszerűbb a helyzet, mert ott az utastér hőmérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított fűtés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér levegőjéből, azaz az első szélvédő (és a többi belső üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az első szélvédőt, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebességű belső ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvédőre irányított levegő befúvásos kar (vagy tekerő) állással együtt.
A belső keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülről az összes ablakot. Még nyáron a nagy esők idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell belső keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függően normál szellőzés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon elő. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollenszűrő állapota és minősége döntő tényező, mert zárt autóba friss levegő csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
- - 

A már kopottas nyári gumik a szezon elején (vagy a végén) nagyon balesetveszélyesek! Amit használnak, az kopik (romlik)! Az esős idő nem olyan, mint a száraz!
Hajnalban még nyáron is lehet KÖD!
- -
Egy baleset bekövetkeztekor a biztosító társaságok első dolga a kárfelvételkor a jegyzőkönyvbe rögzíteni a gumiabroncs bordamélység, márkanév, méret adatait. A biztosító társaság akár meg is tagadhatja a kárrendezést egy nem megfelelő gumiabroncs használata miatt bekövetkező káreseményben.
A téli gumi 4 mm vagy ez alatti bordamélység esetén nyári guminak minősül, hiába van rajta a sár-hó jelölés (M&S vagy M S)!

- -

Intenzív esőben a gumiabroncsok profilmélysége szabja meg a szilárd útburkolaton és vizes útfelületen történő haladási sebesség maximális értékét, nem a KRESZ által megengedett maximális érték! Az aquaplaning - a gumiabroncs vízfelületen történő felúszása - jelenség elkerülésére a sebesség csökkentése a legjobb gyógymód
.

- -

2018 július 01. kezdettel Franciaországban az olyan főútvonalakon, ahol a kétirányú forgalom között nincs valamilyen fizikai térelválasztó telepítve, ott lakott területen kívül 80 km/ó a maximális sebesség határ az eddigi 90 km/ó helyett. Franciaországban óriási a tiltakozás a kormány ezen intézkedése ellen.

- -
2018. június elseje után vizsgázott járműveknél a felülvizsgáló állomás által kiadott vizsgálati bizonylatot a járműben kell tartani az EU előírása alapján. Magyarország is EU tag.
- -
A motor kenéséről a motorolaj gondoskodik. A nagy melegben - a környezeti hőmérséklet az alap - a nem jó minőségű vagy a nem jó alapviszkozitású motorolaj elveszti a kenőképességét, mert túl híg lesz.
- - 

A légkondicionáló (klíma) berendezés használata (ha van a járműben):
- egyáltalán nem csodaszer, kb. 3.3 KW teljesítményt vesz le a motorból, ezt emelkedőn gyorsításkor tessék figyelembe venni ( főleg a kisebb teljesítményű járműveknél ),
- erre érzékenyek inkább ne használják (hörghurut, torokgyulladás, arcfelpuffadás, fülgyulladás, izületi fájdalmak, helyi izomgörcs ),
- a teljesen bezárt ablakok nem túl ideális állapotot hoznak létre az utastérben,
- belső keringtetés mellett a gyors utastér lehűtésre ajánlott, néhány percig elég a műveletet alkalmazni, a belső keringtetést ezután ki kell kapcsolni,
- az egyik - vagy mindkét - első oldalablak 1 cm-re való leengedése az oxigén utánpótlást nagyban elősegíti járó klíma mellett,
- ha nincs túl meleg, az időnkénti klímahasználat a jó megoldás manuális esetén, automatánál (ami esetleg meg már több zónás is) lehet tartós üzemeltetést alkalmazni, de csak külső levegőbeszívásos módban.
Ha az utasteret tartósan 20 - 22 °C-ra temperáljuk, amikor kiszállunk, akkor a hirtelen nagy hőmérséklet különbség miatt simán megfázunk. Nem tévedés, a szervezetünk a belső alacsonyabb hőmérsékletre állt rá, a külső 30 - 35 - 40 °C vagy még magasabb hőmérséklet észlelésekor ellenreakcióba kezd. Ezért nem célszerű túl nagy hidegben lenni a zárt utastérben, a megállás és kiszállás várható időpontját is figyelembe véve szépen szoktassuk hozzá a szervezetünket a nagyobb hőmérséklethez: kapcsoljuk ki időben a klímát, 3-5 perc alatt a külső friss levegős üzemmódban már érezhető utastér hőmérséklet emelkedést lehet elérni.
A klímának normális használat mellett nincs szaga, a belső hőcserélőnek a felületén csak akkor rakódik le valamilyen réteg, ha hosszú ideig nem megfelelően használták. Ilyen lehet az az üzemmód, amikor valaki tartósan csak belső keringtetéses üzemmódban keringteti a levegőt az utastérben, vagy a kondenzvíz elvezető csövet nem takarítja (takaríttatja ki) akkor, amikor nem jön át rajta már a kicsapódásból - a levegő páratartalmából - adódó (egyébként tiszta) víz. Normál használat mellett nem következik be elvezető cső dugulás.
A dohányos autóvezető és a klíma összefüggése:
- ki hogy rongálja az egészségét, ez magánügy (is lehetne, ha nem lenne összefüggés a nem túl később bekövetkező egészségromlás és a dohányzás között), de a klíma és a dohányfüst már nagyon rossz elegyet alkot az utastérben. A kárpit beszívja magába a dohányfüstöt, a nem szövet részekre is lerakódnak a füstben lévő finom részecskék. A pipafüst is ide tartozik, a szivarról nem is beszélve. A dohányos utasterű autó klímaberendezését - az utasteret hűtő egységét - rendszeresen tisztítani kell, különben olyan mérvű elszennyeződés történik a hőcserélő felületén, ami szerves anyag szaporodáshoz vezet.
Télen és a változékony tavaszi - nyári - őszi időszakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járműben lévő érzékelő 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehetőségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki fűtött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszerűbb a helyzet, mert ott az utastér hőmérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított fűtés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér levegőjéből, azaz az első szélvédő (és a többi belső üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az első szélvédőt, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebességű belső ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvédőre irányított levegő befúvásos kar (vagy tekerő) állással együtt.
A belső keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülről az összes ablakot. Még nyáron a nagy esők idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell belső keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függően normál szellőzés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon elő. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollenszűrő állapota és MINŐSÉGE igen fontos tényező, mert zárt autóba friss levegő csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
Klíma hiba: nyáron alig hűt a klíma, vagy be sem kapcsol a klímakompresszor.
Az újabb kocsikban található gáz élettartama 3-4 év, a régebbiekben 8-12 év. Szagtalanítást szakemberre kell bízni.

- -
Araszolás egy dugóban, vagy tempós haladás autópályán, autóúton bármikor előfordulhat, ezért továbbra is nagyon fontos:
- a robbanómotoros járművek elég sok hőt termelnek - feleslegesen - a környezetükbe, gyenge a hatásfokuk, a dízeleké valamivel jobb, mint a benzineseké, a felesleges hőt el kell vezetni valahová - jelen állás szerint a levegőbe ( légkörbe ), ezt a motorok hűtésrendszere végzi.
Ha ebben a rendszerben valami hiba történik, akkor felbillen a hőegyensúly és a motor túlmelegedhet, ennek első jele az, hogy felforr a hűtővíz. Több autótípusban nincs hőmérsékletet kijelző műszer, csak egy piros lámpa, ez utóbbi akkor gyullad fel, amikor már bőven 100 °C fölötti a hűtőközeg.
A túlmelegedés leggyakoribb okai:
- nagyon lyukas hűtő (rendszer),
- elszakadt az ékszíj (ha ékszíjas a ventilátor hajtása),
- eltömődött hűtő, alacsony hűtőfolyadékszint, hőre szivárgó hűtőrendszer,
- hibás termosztát: ha kis résmérettel nyitottan áll, akkor még lehet bizonyos ideig haladni a járművel, ha zártan van, akkor rövid időn belül felforr a hűtővíz,
- hibás hőmérséklet érzékelő gomba (jeladó), egy vagy több,
- kontakthibás ventilátor csatlakozó(k),
- szoruló tengelyű vagy szakadt tekercses külső hűtőventilátor,
- hibás ventilátor viszkokuplung,
- hibás vízpumpa lapát (megforog a tengelyén, vagy kavitációs okok miatt elkopott), vagy szivárgó szimering.
Ha felforrt a hűtővíz, akkor a kiegyenlítő tartályt - vagy a hűtőt - TILOS kinyitni, mert az abban uralkodó túlnyomás és a 100 °C feletti hőmérséklet miatt kitörő hűtőfolyadék és gőze égési sérüléseket okoz. Türelmesen meg kell várni, amíg visszahűl a rendszer.
Gyors megoldás: alapjáraton járó motor mellett ha a fűtéskapcsoló zárt állásban van, akkor ezt a maximumra ki kell nyitni, az utastér ventilátort is a felső fokozatok valamelyikébe kell kapcsolni, ekkor a belső utastér fűtő radiátor részben átveszi a külső hűtő szerepét. Klímás autónál is ez a megoldás. Digit klímánál a max. meleg értékre kell állítani a hőfokot. Ezekben az esetekben az is igaz, hogy kicsit meleg lesz az utastérben - cserébe a hengerfej ép marad -, ezért ilyenkor természetesen az ablakok lehúzása is szükséges.
Hibás termosztátnál télen - ha nem zárt állásban maradt - nincs, vagy alig van fűtés a kocsiban.
- -

A gumiabroncsok minősége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördülő ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lévő feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztelő" sem írta le.

- - 
Nagyon rossz szokást vettek fel egyesek: nem állnak meg a STOP táblánál, simán megállás nélkül kihajtanak a védett útvonalra!
Továbbá igen sokan vannak, akik nem tartják be a 3 színű forgalomirányító - elsőbbséget szabályozó - lámpa jelzéseit, ezért emlékeztetőnek: piros lámpa világítása egyenlő a TILOS jelzéssel, sárga lámpa szólóban világítása a piros lámpa jelzés előtt van, zöld lámpa világítása a szabad haladást jelzi, piros lámpa és a sárga lámpa együttes világítása a zöld jelzés előtt van. A sárga lámpa szólóban villogása a kereszteződésben a forgalomirányító lámpa elsőbbségre vonatkozó szabályozásának a hiányát jelzi, egyben veszélyre figyelmeztet. Amikor mindhárom lámpa sötét: a fényjelzéses forgalomirányítás nem működik!
- -
Kénytelenek vagyunk egy nagyon fontos témára felhívni a figyelmet: megint sok halásos baleset történik az autópályákon a nem megfelelő vezetéstechnikai tudás és a nem megfelelő TÉRLÁTÁS hiánya miatt! A KRESZ ugyan előírja, hogy miként kell használni a vészvillogót az előttünk lassuló, megálló kocsinál, kocsisornál, de ezt csak akkor tudja sikeresen alkalmazni a járművet vezető személy, ha időben és jó előre észleli az előtte lévő(k) sebesség csökkenését. Tessék többször elnézni-odanézni az előttünk történtekre, haladási sebességtől függően akár másodpercenként kétszer is, és nem a kocsi elé kell nézni, hanem 50-300-500 méterre kell előre tekinteni! Probléma, hogy többeken nem figyelnek, ezért sok az ilyen karambol.
- - 

     
2013. május 1. naptól:
- a Gyermekek  tábla 30 km\h sebességkorlátozásnak felel meg (kiegészítőt tábla is jelölheti a térbeli hatályát),
- sárga táblával (Gyermekszállítás) ellátott álló busz mellett TILOS az elhaladás.
- -
Egyik kedvenc témánk: előkerültek a keveset vezető autósok. Néha süt a nap, jön egy ünnep, ilyenkor a havi néhány tíz vagy esetleg száz kilométert vezető autós társaink is beülnek a kedvenc négykerekűjükbe.
Hihetetlen bizonytalankodásokkal és váratlan manőverekkel kápráztatják el a többi autós társaikat. A reakció idejük igen lassú, ezért érezhető az, hogy nagyon lassan hajtják végre a manővereket, pl. a körforgalom megközelítését, vagy 30-40 km/ó sebességgel haladnak ott is, ahol az 50 km/ó a megengedett. A nem lakott területeken a 90 km/ó helyett jó, ha 70-l mennek, pedig semmi sem indokolja a lassabb haladást. Az autópályákra, autóutakra is ritkán merészkednek ki, ha meg ott vannak, akkor nem igazán érzik a sebesség különbségeket.
Azok a járművezetők, akik egyáltalán nem tudnak sebesség különbséget felmérni vagy csak megbecsülni, azok simán kimennek a belső sávba 80-100-l is egy 130-l vagy esetleg többel közeledő jármű elé.
Azok az emberek, akik nem jól tanulták meg az autópályákon való közlekedést, azok mennek folyamatosan a belső sávban még akkor is, amikor már bőven visszatérhetnének a külsőbe.
Azoktól az autós társainktól is messzebb illik kerülni:
- aki a bal kezével könyököl a bal ajtón,
- aki éppen lefelé teljesen kilógatva tartja a bal kezét (a hónalja van a teljesen lehúzott ablak miatt az ajtóburkolat vízlehúzó részén).
Mikor is fog irányváltoztatási szándékot mutatni az ilyen járművezető vagy mikor is néz bele a külső vagy a belső tükörbe???
Tessék nagyon odafigyelni a rutintalan vezetőkre (is).
 - - - - - - - 
Mobil internet tapasztalatok.
Az autózás nagy öröm - persze ha minden jól működik -, emellett az sem elhanyagolható szempont, ha egy jobb laptoppal (az okos telefonok is szépen fejlődnek vagy egy tablet is megteszi) felszerelkezve a világ elég sok pontján van nem "tyúkbeles" internet elérési lehetőség is. A kábeles internet eléggé  helyhez kötött, ezért a nem egy helyben ülő embernek nem annyira felhasználó barát az ilyen kialakítás.
A mozgó adatátvitelhez persze kell egy mobil internet kapcsolat is - egyelőre Magyarországon maradva csak a kapcsolattal -, ami ma már jó minőségű nagy sebességű kapcsolat. Természetesen a Hi-Tech rendszereknél már van olyan is, ahol a jármű tetejére szerelt önműködő jelkövető rendszer segítségével menet közben is lehet szakadás mentesen tv-t nézni vagy internetezni.

5G:
A Telekom sikeres 5G kapcsolatot létesített 2018.07. hó elején a budapesti székházában.
A Vodafon 5G demóval HD felbontású videót streamelt Budapest-Siófok között 2018.09. hó végén.
A Telekom egy tesztállomást helyezett üzembe Zalaegerszegen 2019.01.28-án.
Az új zalaegerszegi világszínvonalú elektromos és önvezető autók tesztpályáján már stabilan működik a Telekom 5G (2019.05.20.) A Vodafone is jelen van ezen a helyen az 5G-vel.
A Vodafone saját budapesti székháza tetején egy 5G bázisállomást helyezett üzembe. Saját frekvencián két 5G képes készüléken videokapcsolattal mobil-demózott, továbbá 5G-vel távvezérlést (autó) is bemutatott. (2019.05.23.)

Több olyan ország is van Európában, ahol tiltják az 5G-t. (2020.02.)
- -
Autópálya és gyorsforgalmi utak használati- és pótdíjak 2020 (a HU-GO rendszer nélkül).

Forrás NÚSZ ZRt.


- 60 perc áll rendelkezésére a jármű vezetőjének (vagy az üzemben tartónak) arra, hogy a jogosulatlan felhajtás után rendezze az útdíjat,
- nagycsaládos kedvezmény.

Mostani akció << Twitter Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. Know-how átvételi lehetőség jármű fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserélődnek a belső égésű erőforrásokkal hajtott gépjárművek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk s...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  Twitter A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó)  és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Telihold: 06.05. - péntek - 21 óra 12 perckor volt. - - Erősen melegszik a Föld klímája. Évente az átlaghőmérséklet sajno...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki idősebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERTŐZŐDNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy sűrűségben) belélegezni. Fertőzött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az élő gazdaszervezetbe ...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Twitter 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstechnika...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Twitter Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is, mert ez mostanában már igen fontos kérdés. Használt járművek: A kocsi 2020.01.20-án ELKELT! HONDA Jazz Comfort 2017. novemberi.  Több kép: Autódoktor Fehér Az első és magánszemély tulajdonostól: 2017 novemberi, úja...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! Twitter 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig lehetett jelzéseket látni: a./  a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - sötét zöld: a 2018. évben...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! Twitter I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy l...


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Twitter - - A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! 2020-ban a Covid-19 világjárvány miatt a locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása elmaradt.Viszont az E-LOCSOLÁS működött..., akár Magyarország vagy a világ összes hölgyét is meg tudom így locsolni ...   ITT- - Ősz és tavasz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, tűleveles, faleveles utak. Tessék óvatosan közlek...


Tovább a teljes hírhez »